dinsdag 16 februari 2010

Usability op een van de populairste sites van Nederland

Wat als je een van de 'populairste' websites bent onder jongeren? Dan zorg je dat je een toegankelijke website maakt die leuk is om te gebruiken. Je neemt met een simpele klik contact op met je vrienden en je weet precies wat je waar kunt doen. Je word niet lastig gevallen met vreemde nietszeggende meldingen en je gebruiker zal eeuwig trouw zweren aan jouw website.

Maar dit gaat niet op als je Hyves bent. Als je Hyves heet dan maak je een website waar je de meeste dingen op 2 of 3 verschillende plekken kunt doen die vaak goed verstopt zijn. Vandaag had ik bijvoorbeeld 3 pagina's met nieuwe berichten, ik selecteer ze allemaal, klik op verwijderen en met een mooie javascript animatie verdwijnen ze. Ik zou verwachten om direct de 2de pagina te kunnen wissen nu. Maar niets is minder waar. Ik moet zelf naar de tweede pagina toe om die ook leeg te halen, en voor de 3de pagina geldt het zelfde. Vervolgens mijn applicatie uitnodigingen. Ik klik er 1 aan en alles verdwijnt en ik kom op een pagina waarvan ik niet weet hoe ik er kwam, vervolgens ga ik terug en al mijn uitnodigingen zijn weg.

Ik begrijp om deze, en nog een aantal andere redenen (lay-out te druk, teveel informatie, teveel nutteloze dingen en totaal geen overzicht) niet waarom Hyves nog zoveel leden heeft. Ik zeg, verwijder allemaal je Hyves en maak een Facebook account want zo een slechte website is gewoon een schande voor ons Nederland!

1 opmerking:

  1. Hyves is niet alleen populair onder jongeren maar ook ouderen.
    Eigenlijk heeft Hyves hetzelfde als Windows het is kut maar veel mensen gebruiken het. Ik klaag hier ook vaak over zowel bij Hyves als bij Windows.
    Gelukkig is Windows 7 nu uit en valt het tegenwoordig wel mee ( ze zijn nog lang niet op het pad van Mac OS X maar goed).
    Misschien zal Hyves ooit gebruiksvriendelijk worden, maar verwacht dat niet te snel. Ik verwacht dat Hyves was gebruiksvriendelijker wordt als er alweer een beter alternatief is gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen