donderdag 18 februari 2010

Waar gaat Nederland toch heen!?

Een aantal politieke partijen zijn de laatste tijd nogal in opspraak door hun campagnes zo vlak voor de verkiezingen. Vooral de PVDA schijnt het bont te maken. Een aantal ministers is het niet eens met de posters en flyers/folders die worden verspreid. Deze uitingen zijn namelijk niet alleen verkrijgbaar in het Nederlands, maar ook in het Engels, Turks, Arabisch enz. Hiermee spreken ze de minsiter van integratie dus behoorlijk tegen want hij roept altijd maar "Het begint met taal!".

Ik snap beide standpunten, maar ik steun die van de minister toch wel iets meer. Natuurlijk hebben allochtone Nederlanders ook stemrechten. Maar, waarop baseren ze hun keuze voor een partij? Toch niet op 1 poster mag ik hopen!? Ik vind dat bij de keuze voor een partij ook gekeken zou moeten worden naar een debat op TV, krantenartikelen over politiek, TV programma's over politiek, en niet op 1 campagne want dan lijkt alles toch altijd mooier dan het is.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je als je de Nederlandse taal niet kent, je niet mag stemmen. Maar wat ik er wel mee wil zeggen is dat ik me niet kan voorstellen dat deze groep mensen een goede keuze zal maken om te stemmen.

Stel je eens voor, een land waarin de politieke macht is gekozen 'omdat je de folder kon lezen' of 'omdat de foto zo leuk was' of misschien zelfs wel 'omdat ze goede dingen in de agenda hadden staan'. Dat zou van de gekken zijn.

Het begint met taal mensen, en daar eindigt het ook. In Nederland spreken wij Nederlands. Natuurlijk kun je niet van iedereen verwachten dat ze de taal 100% beheersen. Maar een beetje moeite mag wel gedaan worden.

O en trouwens, hoe zit het met de Polen, Chinezen, Duitsers, Spanjaarden, Italianen en andere afkomsten in Nederland? Mogen die de folder niet lezen? Just saying..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten